Ne ferim sa mai calatorim cu trenul deoarece asta ni se pare un cosmar, insa in cele mai multe tari, calatoria cu trenul a devenit o placere. Ne-am obisnuit sa nu mai dam importanta locurilor pe langa care trecem. Insa ca turist in Europa, fie ca ne ducem dintr-o localitate in alta, sau doar suntem turisti intr-o anumita zona, merita sa introducem in traseul nostru cele mai interesante gari, adevarate bijuterii arhitectonice.
Gare de LYON, FrantaGare de Lyon este una dintre cele mai faimoase si cunoscute constructii pariziene atat pentru frumusetea originala cat si pentru restaurantul ‘Le Train Bleu’, care a gazduit personalitati precum Salvador Dalí, Coco Chanel, Brigitte Bardot si Jean Cocteau.
Gare de Lyon este punctul de oprire al trenurilor sosite dinspre sudul si estul Frantei, dar si dinspre Elvetia, Italia, Germania, Spania. Multe plecari de aici sunt destinate calatoriilor de-a lungul Rivierei franceze, cu opriri in Nisa, Monaco si alte destinatii celebre aflate de-a lungul coastei.
Gara ATOCHA, SpaniaGara Atoha a fost prima si cea mai mare statie de tren din Madrid, fiind inaugurata in 1851. Cand un incendiu a distrus-o, arhitectul Alberto de Palacio Elissagne, ajutat si de Gustave Eiffel, a proiectat o noua statie, superba. Astazi ne intampina o luxurianta gradina tropicala aflata intr-o aglomeratie de oameni, magazine si cafenele, gara Atoha devenind intre timp loc de intalnire, rolul de terminal preluandu-l un nou centru de tranzit modern, aflat langa ea.
Gara SAO BENTO, PortugaliaOcupand locul fostei manastiri Saint Bento de Ave-Maria, Gara Sao Bento din Porto te surprinde prin picturile sale murale care infatiseaza, in culori de albastru si alb, scene din istoria Portugaliei. Artistul Jorge Colaco a lucrat la aceasta capodopera interioara nu mai putin de 14 ani. Exteriorul a fost inspirat de arhitectura pariziana si a inclus o mansarda si o fatada de, de aceste lucrari raspunzand arhitectul Marques da Silva.
Gara ST. PANCRAS INTERNATIONAL, Marea BritanieGara St. Pancras International din Londra intampina oameni veniti din toata Marea Britanie, dar si din Franta, Belgia si restul Europei, cu trenurile Eurostar. Constructia ei a durat 20 de ani, iar atunci cand a fost finalizata in 1868, era cel mai mare spatiu inchis din lume. Fatada din caramida rosie, in stil gotic, ramane un testament al stilului victorian.
Gara ANTWERP CENTRAAL, BelgiaRegele Leopold al II-lea nu a crutat nici o cheltuiala pentru construirea Garii Centrale Antwerp. Finalizata in 1905, gara a fost construita in stil neo-baroc, cu o abundenta de marmura si piatra. Nelipsitul ceas al garii este probabil primul indiciu al frumusetii acestei constructii. Astazi gara Antwerp este un superb punct de conectare intre Amsterdam, Paris si Lille.
Gara Hauptbahnhof, GermaniaAceasta gara monumentala, adevarata capodopera tehnologica, a fost redeschisa in anul 2006, dupa ce a fost in reconstructie incepand din anul 1989, de la reunificarea Berlinului. Cu un schelet modern realizat din otel si o constructie grandioasa din sticla, Hauptbahnhof este cea mai mare gara din Europa.
Gara Haydarpasa, TurciaHaydarpasa are o structura unica in lume. Ea este construita pe piloni din lemn infipti in nisipul marii si este inconjurata din trei parti de apa! Structura actuala a fost construita in anul 1906, de catre investitori germani, care urmareau astfel sa faciliteze accesul comercial catre Est, iar cladirea originala este inca una dintre cele mai aglomerate gari din Turcia. Pentru a putea admira aceasta cladire impresionanta, urca-te la bordul unui feribot, unul din multele care navigheaza prin stramtoarea Bosfor.
Gara Nordpark Cable, AustriaAngajamentul Austriei fata de design-ul modern si de arhitectura unica este foarte bine reflectat in gara Nordpark Cable. Conceptul statiei feroviare, amplasate in Innsbruck, a fost creat de faimosul studio Zaha Hadid Architects. Complexul este compus din patru gari diferite si totusi similare ca forma, al caror aspect se aseamana cu gheata naturala si cu formatiunile din zapada. Pentru a crea asemenea constructii unice, arhitectii au folosit tehnologii dezvoltate din cadrul industriei auto.
La Gare de Strasbourg, FrantaProiectata in 1883 de catre arhitectul german Johann Jacobsthal, gara din Strasbourg, Franta, a redevenit faimoasa in urma renovarii din anul 2007, printr-un design complet improspatat, asigurat de imprejmuirea cu un cocon din otel si sticla a vechii cladiri. Adaosul, lung de 120 de metri, aplicat pe fatada garii, a fost subtil integrat in aerul istoric al constructiei frantuzesti. Spatiul cu o latime de 25 metri lasat intre dom si cladire serveste ca zona de acces de tranzitie pentru trenuri, metrouri si autobuze.
Gara KAZANSKY, RusiaMoscova, ca multe dintre orasele Rusiei, ne-a obisnuit cu arhitectura coplesitor de ornamentata, astfel ca nici gara Kazansky nu reprezinta o exceptie. Stilul sau architectonic este o combinatie de detalii specifice Kremlinului si stilului Art-Nouveau, cu un interior roccoco. Gara Kazansky este extremitatea de vest a caii ferate Trans-Siberiene ?i este, de altfel, si cea mai mare gara din Moscova.